About me
-
Textiles and my paintings and sculptures
Textiles have always played a role in making paintings, but since 2021 textiles have taken the leading role. I use textile as a material like you use clay or paint, purely as a material to build or paint with. There are references to textile techniques, sewing, knitting, punching, crocheting, twisting rope, but I don’t take the time to make a work entirely according to those techniques, I don’t dabble. Some places I really dive into a detail, then I fondly dabble.
I explore the limits of materials, I did that with paint and do that with textile. At the moment I am researching how to use textile, as if I am seeing it for the first time and then use the material monumentally. I look for the grand gesture, for monumental images with a textile look. It’s about coarse and fine, attention and nonchalance and the balance therein. This often produces an underlying tension, an unsaid commentary.
I organize art projects and run a webdesign and graphic design company, Arttrust. I was an assistant for 20 years for the sculptures of Armando, who passed away in 2018, including huge bronze sculptures.
I am a member at: Arti et Amicitiae in Amsterdam, De Vishal in Haarlem and Pulchri in Den Hague

Other activities
Arttrust webdesign & Grafisch Ontwerp
Sinds 2002 is ARTTRUST uitgegroeid tot een webdesign bedrijf dat zich richt op bedrijven en/of instellingen met een bijzondere idee voor hun website. Veel klanten zijn kunstenaars of hebben een creatief beroep. We maken ook een eenvoudige website die toch met zorg gemaakt is.
bel 0640662525 voor informatie of een vrijblijvend gesprek.
arttrust.nl
Stichting Digitaal KunstBeheer
Stichting DKB staat voor digitaal behoud van het erfgoed beeldende kunst van alle kunstenaars, ook van de zgn. kleine meesters: de kunst die buiten het officiële circuit van musea, publieke bekendheid en grote verzamelaars valt. Daarbij gaat het de stichting om blijvende zichtbaarheid van de bijdragen aan het kunstklimaat en de kunstproductie in Nederland, ook van het alternatieve circuit: het meer experimentele werk en het uitgebreide netwerk van kunstenaarsinitiatieven.
Het kunsthistorisch perspectief en maatschappelijk belang van het behoud van bovengenoemd erfgoed beeldende kunst zijn leidend voor de missie van de Stichting DKB.
Alle andere activiteiten dienen om Stichting DKB in staat te stellen haar ideële missie na te streven.
Artikel Het Parool
door Edo Dijksterhuis
9-11-2024: De kunst van het stoppen
Assisting Armando since 1996
I am assisting Armando with his bronze sculptures since 1996. The ‘preparation’ as this is called. Since 2005 I work on this together with Wim Vonk, my colleage in arts, partner and husband. Since the first sculpture we made a great number of objects and 5 very big assignments, first in different spaces and later in the studio Wim Vonk and I share.
During the exhibition ‘Vruchten van het Voorjaar’ at MOA (Museum Oud Amelisweerd), 10/10/2015–6/3/2016 there was a little presentation of our work in the display of the documentation center ‘de Verdieping’ of the Museum.
www.moa.nl/
Armando in Memoriam
Meer dan 20 jaar werken met en voor Armando is een deel van ons leven geworden. Het is heel bijzonder om hem van dichtbij meegemaakt te hebben en hem te kennen als een zeer aimabele man. Wat hebben we gelachen onderweg naar ons atelier waar weer een beeld op hem stond te wachten waar hij de Armando touch aan gaf, het beeld kon laten leven.
Na de allereerste ontmoeting zei ik verrast ‘ik was even in Herenleed’, hij praat echt zo… Dat was in 1997, toen ik het voorwerk voor het eerste beeld, een Kopf, heb gedaan, nog heel glad in de klei gezet. Dat werd wel anders in de loop der jaren. Vele beelden volgden, in verschillende ruimtes. We hebben een ‘dik Armando boek’ vol met vele anekdotes en Armando uitdrukkingen, die ook, zoals bij velen die hem kenden, een onderdeel van je taalgebruik worden. Na zijn revalidatie zijn Wim en ik een hecht team geworden om hem te assisteren bij zijn bronzen beelden. Grappen, gezegden en steeds terugkerende rituelen maakten het werken met hem heel indringend. Het was een voorrecht om met hem te werken.
We kunnen gerust zeggen dat Armando ons na BOT (2006) in het huwelijksbootje heeft geholpen. In de grote ruimte waar we BOT hebben gerealiseerd is ons gezamenlijke atelier ontstaan. Een gezamenlijk atelier, dat we ook ter beschikking stelden aan allerlei collega kunstenaars. Daar kwam toen ook de collectie Afrikaanse kunst van Klaas de Jonge bij. In de grote ruimte konden we beide onze gang gaan en ongelimiteerd ons werk ontwikkelen. Tegelijkertijd bleven we het voorwerk voor de beelden van Armando doen. In feite hebben na het maken van BOT zowel de installaties van Wim als de schilderijen van Marja een vlucht genomen. Veel mensen vragen of we niet veel van hem hebben geleerd, dat hebben we zeker, zijn autonome houding als kunstenaar, vooral dat en de herkenning van zijn relativering en noodzaak tegelijkertijd t.o.v het maken van kunst. Helaas bleek Armando geen uitzondering, hij placht te zeggen .. men zegt .. je gaat dood, maar ik weet het niet zeker…
Lieve Armando bedankt voor alles!
Marja van Putten
Wim Vonk
2 juli 2018