- Expos, articles, videos, women in art
- Wat heb ik nu weer gemaakt?
- Niet elke draad gaat door de naald
- femmeBRUT text 2023
- 2022 Culturele toe-eigening
- 2022 femmeBRUT door Trudi van Zadelhoff
- 2021 femmeBRUT introductietekst
- 2021 Close encounters by Mirjam Berloth
- 2020 about A woman
- 2019 Opening door Trudi van Zadelhoff
- 2019 Artist Statement
- 2017 Art as a network
- 2015 by Phil Gatenby
- 2014 Opposition
- 2014 Figuration
- 2013 Passionate painter – Vera de Groot
- 2010 De Verenigde Wereld van M v P – Aja Waalwijk
- 2008 What is the influence if digitalizing on painting
- 2008 De hoofddoekjeskwestie
- 2007 The role of textile in my work
- 1999 Three texts
- 1998 door Wim Vonk
- 1996 Leids Dagblad – Titia Fuchs
- 1993 Het systeem van verbeelding door Fré Meijer
- 1990 3×3
Three texts
-
From a distance and on photos the paintings look almost cheerful. They have a positive and energetic appearance. The subjects come from everyday life. Often with soft things, romantic, beautiful, friendly, nothing to worry about.
Nearby, however, you can see holes, cracks, scratches. The painting looks raw and in some places bare and rough. When it was made, the work was apparently dealt with in a harsh manner.
It is screwed, chorded, torn, pricked. It is scrubbed, polished, showered. Buckets are thrown at it. In this way, the painting is kneaded from front to back, grasped and shaped three-dimensionally. Once they are finished, you may only handle them with silk gloves.
1999
-

VOORHEEN FOTOGRAFEERDE IK MIJN SCHILDERIJEN GRAAG BUITEN, HING ZE OP AAN DE GELUIDSMUUR LANGS DE SNELWEG, OF LEGDE ZE OP HET PUIN VAN EEN GEBOUW. NU GEBRUIK IK VOORWERPEN ALS VREEMDE ELEMENTEN, DIE VERWIJZEN NAAR IETS BUITEN HET SCHILDERIJ. MISSCHIEN IS HET ONMOGELIJK DE IN ZICHZELF GEKEERDE WERELD VAN HET SCHILDERIJ TE DOORBREKEN. MISSCHIEN OOK ONTSTAAT ER VOLDOENDE FRICTIE OM ZOWEL DE KIJKER ALS DE MAAKSTER TE VERWARREN, BLIJFT HET SCHILDERIJ IN BEWEGING, MISSCHIEN…. HET LEUKE VAN SCHILDEREN IS DAT ER AL ZO ONTZETTEND VEEL GEDAAN IS. AL EEUWEN LANG WORDT ER MET VERF GEKNOEID EN ZOALS WE WETEN OP HEEL VEEL VERSCHILLENDE MANIEREN. DIE KWALITEIT IS MET GEEN ENKEL BEELDSCHERM TE EVENAREN. DAAROM MOET EEN SCHILDERIJ OOK ‘GESCHILDERD’ ZIJN JE MOET WEL VERF ZIEN, HOE DUN OF HOE LEEG SOMMIGE STUKKEN OOK LETTERLIJK ZIJN. HET MATERIAAL NIET ALLEEN GEBRUIKEN, MAAR OOK OOG HEBBEN VOOR HET MATERIAAL…..
1999 -
..Ja, maar dokter, de menselijke taal is toch totaal niet vrij…Je kan toch niet zomaar zeggen wat je denkt of voelt....Ja, maar dokter, dat weten we nu toch wel dat elke groep zijn eigen taalcodes en gedrag heeft. en als je niet bewust en ook nog heel origineel met die fijnmazige codes omgaat.. dat het dan meestal misgaat…. dat een niet goed geplaatste zin of niet goed fout geplaatst woord meestal verschrikkelijke gevolgen heeft….. En in De kunst is het vaak al net zo…..Maar je wilt toch overkomen, je wilt toch COMMUNICEREN?
Nee, er moet toch ergens een plek zijn, waar je kan zeggen wat je denkt.. dat kan toch als je een beeld maakt, als je schildert… het moet er juist allemaal af…. al je strategie en je sociale aanpassing……..Doe je het dan alleen voor jezelf
Ja, en voor wie mij liefheeft……En al die andere mensen dan….?
Voor hen ook, voor wie er wat in ziet…Wil je dan niet verkopen, rijk en beroemd worden…?
Ja hoor……1999
- Expos, articles, videos, women in art
- Wat heb ik nu weer gemaakt?
- Niet elke draad gaat door de naald
- femmeBRUT text 2023
- 2022 Culturele toe-eigening
- 2022 femmeBRUT door Trudi van Zadelhoff
- 2021 femmeBRUT introductietekst
- 2021 Close encounters by Mirjam Berloth
- 2020 about A woman
- 2019 Opening door Trudi van Zadelhoff
- 2019 Artist Statement
- 2017 Art as a network
- 2015 by Phil Gatenby
- 2014 Opposition
- 2014 Figuration
- 2013 Passionate painter – Vera de Groot
- 2010 De Verenigde Wereld van M v P – Aja Waalwijk
- 2008 What is the influence if digitalizing on painting
- 2008 De hoofddoekjeskwestie
- 2007 The role of textile in my work
- 1999 Three texts
- 1998 door Wim Vonk
- 1996 Leids Dagblad – Titia Fuchs
- 1993 Het systeem van verbeelding door Fré Meijer
- 1990 3×3
Three texts
-
From a distance and on photos the paintings look almost cheerful. They have a positive and energetic appearance. The subjects come from everyday life. Often with soft things, romantic, beautiful, friendly, nothing to worry about.
Nearby, however, you can see holes, cracks, scratches. The painting looks raw and in some places bare and rough. When it was made, the work was apparently dealt with in a harsh manner.
It is screwed, chorded, torn, pricked. It is scrubbed, polished, showered. Buckets are thrown at it. In this way, the painting is kneaded from front to back, grasped and shaped three-dimensionally. Once they are finished, you may only handle them with silk gloves.
1999
-

VOORHEEN FOTOGRAFEERDE IK MIJN SCHILDERIJEN GRAAG BUITEN, HING ZE OP AAN DE GELUIDSMUUR LANGS DE SNELWEG, OF LEGDE ZE OP HET PUIN VAN EEN GEBOUW. NU GEBRUIK IK VOORWERPEN ALS VREEMDE ELEMENTEN, DIE VERWIJZEN NAAR IETS BUITEN HET SCHILDERIJ. MISSCHIEN IS HET ONMOGELIJK DE IN ZICHZELF GEKEERDE WERELD VAN HET SCHILDERIJ TE DOORBREKEN. MISSCHIEN OOK ONTSTAAT ER VOLDOENDE FRICTIE OM ZOWEL DE KIJKER ALS DE MAAKSTER TE VERWARREN, BLIJFT HET SCHILDERIJ IN BEWEGING, MISSCHIEN…. HET LEUKE VAN SCHILDEREN IS DAT ER AL ZO ONTZETTEND VEEL GEDAAN IS. AL EEUWEN LANG WORDT ER MET VERF GEKNOEID EN ZOALS WE WETEN OP HEEL VEEL VERSCHILLENDE MANIEREN. DIE KWALITEIT IS MET GEEN ENKEL BEELDSCHERM TE EVENAREN. DAAROM MOET EEN SCHILDERIJ OOK ‘GESCHILDERD’ ZIJN JE MOET WEL VERF ZIEN, HOE DUN OF HOE LEEG SOMMIGE STUKKEN OOK LETTERLIJK ZIJN. HET MATERIAAL NIET ALLEEN GEBRUIKEN, MAAR OOK OOG HEBBEN VOOR HET MATERIAAL…..
1999 -
..Ja, maar dokter, de menselijke taal is toch totaal niet vrij…Je kan toch niet zomaar zeggen wat je denkt of voelt....Ja, maar dokter, dat weten we nu toch wel dat elke groep zijn eigen taalcodes en gedrag heeft. en als je niet bewust en ook nog heel origineel met die fijnmazige codes omgaat.. dat het dan meestal misgaat…. dat een niet goed geplaatste zin of niet goed fout geplaatst woord meestal verschrikkelijke gevolgen heeft….. En in De kunst is het vaak al net zo…..Maar je wilt toch overkomen, je wilt toch COMMUNICEREN?
Nee, er moet toch ergens een plek zijn, waar je kan zeggen wat je denkt.. dat kan toch als je een beeld maakt, als je schildert… het moet er juist allemaal af…. al je strategie en je sociale aanpassing……..Doe je het dan alleen voor jezelf
Ja, en voor wie mij liefheeft……En al die andere mensen dan….?
Voor hen ook, voor wie er wat in ziet…Wil je dan niet verkopen, rijk en beroemd worden…?
Ja hoor……1999